Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Coraz wyższe loty polskich producentów części lotniczych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2018-02-02 08:57:05
części lotnicze, branża lotnicza, transport lotniczy, samoloty, linie lotnicze, komponenty lotnicze, części zamienne, statki powietrzne, przemysł lotniczy, drony

Transport lotniczy to jeden z dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki na całym świecie. Samolot jest dziś najbezpieczniejszym i najszybszym środkiem transportu dostępnym z praktycznie każdego miejsca na ziemi.

Obecnie funkcjonuje ponad 1,4 tys. linii lotniczych, które eksploatują około 26 tys. samolotów korzystających z blisko 4 tys. lotnisk. Każdego dnia wykonywanych jest ponad 100 tys. lotów, z 10 mln pasażerów oraz towarów o szacunkowej wartości 18 miliardów dolarów amerykańskich. Udział lotnictwa w światowym PKB osiągnął już 2,7 biliona dolarów (3,5 proc. w 2014 roku). Eksperci szacują, że w 2034 roku liczba ta podwoi się i osiągnie poziom 5,9 biliona dolarów (wzrost o 122 proc. w porównaniu z danymi z 2014 roku). Światowy przemysł lotniczy zatrudnia 9,9 mln pracowników - m.in. w liniach lotniczych, na lotniskach, w kontroli ruchu. Kolejne 52,8 mln miejsc pracy powstało dzięki transportowi lotniczemu. W 2034 branża lotnicza zatrudniać będzie blisko 100 mln osób.

 

Sektor lotniczy obejmuje transport pasażerski i towarowy (32% przychodów ze sprzedaży sektora), produkcję statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn (23%), działalność usługową wspomagającą transport lotniczy - działalność portów lotniczych (17%), sprzedaż hurtową niewyspecjalizowaną (16%) i pozostałą działalność związaną z lotnictwem (12%). A więc przemysł lotniczy to nie tylko rejsowe połączenia. To także produkcja innych statków powietrznych na potrzeby zarówno cywilne, jak i militarne, jak również komponentów i części zamiennych do nich. Cały sektor zapewnia więcej niż 500 000 miejsc pracy w Europie, generując obrót 140 miliardów euro. To tu powstaje najwięcej samolotów, helikopterów i niezbędnych elementów do finalnej produkcji.

 

Polska ma znaczący udział w europejskim przemyśle lotniczym. Przez blisko sto lat nad Wisłą powstało wiele konstrukcji samolotów i ich elementów, które uzyskały uznanie na całym świecie. To także Polska wykształciła wiele pokoleń pilotów zdobywających najwyższe miejsca na podium podczas rywalizacji sportowej. Znaczący wpływ na renomę polskiego sektora lotniczego miały i mają powiązania międzynarodowe oraz silne środowisko akademickie, naukowe i inżynierskie. Przemysł lotniczy w Polsce zatrudnia ponad 22 tys. pracowników, a jego obroty przekraczają 0,7 mld euro.

 

Źródło: www.ulc.gov.pl

 

Dzisiejszy kształt przemysłu lotniczego w Polsce to skutek przekształceń własnościowych z przełomu lat 80. i 90., kiedy to międzynarodowe koncerny lotnicze rozpoczęły swoją ekspansję. W wyniku ich bezpośrednich inwestycji oraz prywatyzacji państwowych przedsiębiorstw dziś swoją produkcję ulokowały tu niemal wszystkie większe koncerny specjalizujące się w wytwarzaniu statków powietrznych, jak i komponentów lotniczych. Wysoka jakość oferowanych wyrobów, konkurencyjne koszty działalności, wysoce wykwalifikowana kadra, działające klastry lotnicze, duże zachęty dla przedsiębiorców to niewątpliwie atuty przyciągające przemysł lotniczy do Polski. Dziś ulokowana jest tutaj produkcja m.in. silników lotniczych i ich modułów, śmigłowców, samolotów treningowych, ultralekkich czy bezzałogowych. Przykładowo wartość rynku dronów w Polsce w 2016 r. szacowana jest na 201,31 mln złotych, co oznacza wzrost o 22,75 proc. w porównaniu do 2015 r. (164 mln zł). Szacuje się, że wartość tego sektora w ciągu najbliższych 10 lat może urosnąć do blisko 10 mld zł. To m.in. efekt wprowadzonych w 2013 roku przepisów sprzyjających rozwojowi tej branży i zachęcających do testowania dronów w tym kraju. Dynamiczny rozwój producentów dronów przyczynił się do rozwoju rynku szkoleń operatorów bezzałogowych statków powietrznych, który w Polsce wart jest już co najmniej 13,8 mln zł. Liczba wydanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego licencji operatora bezzałogowego statku powietrznego wzrosła z sześciu w 2013 r. do ponad 3500 w 2016 r., co plasuje Polskę w europejskiej czołówce pod względem liczby profesjonalnych operatorów tych urządzeń.

 

Polski przemysł lotniczy ma zdecydowanie charakter proeksportowy. Większość produkcji z ponad setki firm wysyłana jest do USA, Niemiec, Włoch, Kanady czy Korei Płd. Ma to duże znaczenie dla rozwoju gospodarki, ponieważ usługi związane z tym sektorem wiążą się z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Innowacje te przenikają do innych działów gospodarki, stając się podstawą postępu technologicznego również w energetyce (turbiny konwencjonalne i wiatrowe), przemyśle samochodowym (wykorzystanie kompozytów) i kosmicznym (silniki rakietowe).

 

Źródła:

  • Statystyki Urzędu Lotnictwa Cywilnego
  • Strategia badawcza przemysłu lotniczego 2012-2035, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • Aviation Benefits 2017 - ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego)
  • "Stan i perspektywy Polskiego Przemysłu Lotniczego”, samoloty.pl
  • „Raport dotyczący stanu i perspektyw polskiego przemysłu lotniczego w świetle rozwoju GAI lotnictwa gospodarczego”, Polski Klub Lotniczy, Październik 2015
  • „Raport o innowacyjności sektora lotniczego w Polsce w 2010 roku” - Instytut Nauk Ekonomicznych, Polska Akademia Nauk
  • „Światowy rynek zastosowań technologii dronowych”, PWC, 2016